-
Im not dead...yet
Innan jag berättar om festivalupplevelsen ska jag berätta sagan om när en liten asiat fick fira en äkta svensk midsommar för första gången.
På en plats vid namn Mefjärd bodde asiaten och en av hennes allra bästa kompisar i en friggebod. Dom hade flytt dit för att komma bort från stadens bekymmer. De ville bara andas.
På midsommarafton var det dans på bryggan. Asiaten och kompisen satt i friggan, blandade fanta och rosé (mest för att se vad låten handlade om) och lyssnade på rock klassiker. De gjorde sig fina och gick ner på ängen. De blev uppätna av myggor med det gjorde ingenting. De skulle dansa och dricka på bryggan men stadens bekymmer han ikapp dom innan dom ens hunnit komma fram. Chockade satte de sig på berget, rökte och tittade ut över vattnet och folket som var smått fulla och dansade till bandets tolkningar av låtar som man bara hör när man tittar på melodifestivalen. Asiaten vågade knappt titta åt hans håll, hon kände ett litet obehag. Fortfarande chockad satt hon o tittade på vattnet, drack rosé ur flaskan och rökte. De gick och satte sig med bekymmrena från staden. Asiaten var glad att hon var där samtidigt som hon bara ville slänga sig i vattnet o flyta iväg. Asiaten var dock glad över att en av hennes bästa satt brevid henne. Senare på kvällen hade de dansat lite, skrattat och insett att killar är mer dramaqueens än vi tjejer. De drog iväg till ett partytält där deras beskymmer bodde och festade vidare. När solen gick upp stapplade de hem genom skogen, de skrattade åt att killarnas tjaffs hade blivit större och att det var rätt kul att se drama från ett annat perspektiv. När de sedan somnade i friggan kände asiaten att svenskar firar midsommar på ett rätt så bra sätt. Chockad var hon fortfarande, och innan hon försvann in i dvalan undrade hon vad morgondagen hade att komma med. -
Ny powermusic
Hej!
Ska fixa ny "powermusic" till min iPod nu. Någon som har bra tips? Detta använder man alltså när man t.ex är ute och springer.Jag ska iallafall ha med några låtar från Miley Cyrus nya skiva; "Can't be tamed" och några rocklåtar. Och självklart den klassiska "Eye of the tiger" !
Sedan vet jag inte riktigt, men får väl komma på något mer, eller kanske googla på det

-
Mera blås i studion!
Sålunda har åter Anders Kristoffersson varit på besök nere i studion för att lägga blås på en låt som i dagsläget går under arbetsnamnet "Börjedemo1".
Låten som sådan är en liten "stampig" sak som lånat lite av 60-tals popens ande över sig. Brasset som sådant var väl ingen större match för Anders. Förutom detta så la han äver en återkommande melodi som dyker upp efter varje refräng i låten. Vi jobbade lite med sound och hamnade till sist där vi ville och sedan var det bara att beta av melodin vart efter.
Stoooooor eloge går ut till Anders som, som vanligt, levererade ett helt fantastiskt brass och höjde låten ytterligare ett pinnhål! Vi tackar dig för din tid och kommer snart att kalla dig igen för den sista insatsen på projektet.
Nu skall Jocke braka i gång med både textskrivande och instrumenterande och jag skall fortsätta att ta bort lite slask samt lägga om lite lead som låter sur.
Men först firar vi midsommar, eller hur?
//Börje
-
Konichiwa
Musik från asien har jag alltid tyckt är lite sådär urgulligt, plastigt och smått oförståbar.
Men tänkte ändå tipsa om en asiatisk artist, Miyavi. Ringer det några klockor?
Takamasa Ishihara aka, Miyavi kommer från Japan och har spelat gitarr i diverse olika j-rockband, men har även en solokarriär.
Då gitarr är hans huvudinstrument så är hans musik mestadels baserad på ett grymt gitarrspel, och även sång på japanska. I detta fall är det ju inte texterna i låtarna som är det mest betydelsefulla, eftersom i alla fall min japanska är lite ringrostig så lyssnar jag BARA på musiken och själva svänget i låtarna.
Me like!
Första låten jag hörde med Miyavi var på youtube, och just denna låt är mycket olik den musik jag senare hört med honom. Men det gör inget.
På spotify finns bara en enda låt med Miyavi, så vill man lyssna mer så är det youtube eller myspace som gäller.
Länkarna kommer här:
Glad sommar / E
-
Bad moon rising
CCR-Bad moon rising