-
Scotty doesn't know
Hej! Alla ni som har sett filmen Eurotrip vet vad jag pratar om. I filmen finns det en grymt bra låt som heter Scotty doesn't know och det är bandet Lustra som framför den. Den är verkligen skitbra och en låt jag rekomenderar!

-
Burning Down The Opera
Burning Down The Opera - en dubell live album släpps 2003.
Så här låter dom live! Åter igen Babylon. -
Avantasia - The Metal Opera Part 2
The Metal Opera Part 2 släpper Sammet år 2002. Och precis som med första skivan så säljer den här otroligt bra!
På den här skivan så har Sammet även lyckas övertala Bob Catley från Magnum att sjunga och även Eric Singer från Kiss spelar trummor på en låt och tillsammans med alla övriga gäster så är 2:an lika underbar som den förra. Favoritlåten här är The Seven Angels. Men den är över 14 minuter lång så den kan jag inte bjuda på här tyvärr. Jag bjuder i stället på The Looking Glass.Enligt Sammet så var det meningen att det här Avantasia projektet skulle sluta här. Att det skulle vara en en-gångs företeelse men lyckligtvis så ändrade han sig!
-
Mandrake
Senare samma år i september 2001 släpper Edguy albumet Mandrake som säljer otroligt bra och Edguy ger sig ut på en världsturné. Det här blir Edguys stora genombrott!
Här är Tears of a Mandrake en riktigt bra låt! -
Avantasia - The Metal Opera part 1
I januari (tror jag det var) 2001 släppte Tobias Sammet sitt soloprojekt Avantasia - The Metal Opera part 1 som han jobbat på vid sidan av sen 1999. Här har Tobe lyckas samlat musiker som Kai Hansen (ex Helloween, Gamma Ray), Michael Kiske (Ex Helloween), David DeFeis (Virgin Steele), André Matos (Ex Angra) bara för att nämna några stycken. Skivan är full med gästmusiker från Metal genren.
The Metal Opera 1 är en helt underbar koncept skiva som också hjälpte till att få fart på Edguy karriären för skivan sålde väldigt bra och folk som upptäcke Avantasia fick ju även upp ögonen för Edguy. Musiken här är mer pompös här än vad Edguy skivorna tidigare varit men det hörs att det är samma kille som skrivit låtarna. Sammet har här skapat ett mästervärk tycker jag.
Sign Of The Cross tycker jag är den bästa låten på skivan. Den är helt enkelt löjligt bra! men det går inte att hitta en dålig låt här!